لجستیک چیست؟

توسط

اگر از صاحبان کسب و کار های آنلاین یا آفلاین هستید لازم است که با مفهوم لجستک آشنا شوید زیرا لجستیک در رونق کسب و کارهای شما نقش اساسی دارد. لجستیک فرایند حرکت کالا از یک نقطه به نقطه دیگر است و شما باید بدانید که چگونه با لجستیک کسب و کار خود را مدیریت کنید. مدیریت لجستیک کارآمد می تواند به رضایت کامل مشتری کمک کند و هزینه های کلی را کاهش دهد. در این مقاله به شما خواهیم گفت که لجستیک چیست، چرا لجستیک مهم است و چگونه استراتژی های بهتری برای مدیریت لجستیک ایجاد کنید.

لجستیک چیست؟

لجستیک (Logistics) کلمه ای یونانی است که در ابتدا یک اصلاح نظامی مربوط به تهیه و جابه‌جایی تجهیزات و لوازم بود. LOGISTIKAS سربازانی بودند که وظیفه انتقال افراد و غذا را داشتند. امروزه لجستیک در زمینه باربری و جابجایی کالا مورد استفاده قرار می گیرد. وظیفه مهم لجستیک در حیطه انبارداری و حمل و نقل است.

اصطلاح لجستیک در حال حاضر به طور گسترده در بخش تجاری، به ویژه توسط شرکت‌هایی در بخش‌های تولیدی، برای اشاره به نحوه مدیریت و جابجایی منابع در طول زنجیره تامین استفاده می‌شود.

به عنوان مثال، در صنعت گاز طبیعی، لجستیک شامل مدیریت خطوط لوله، کامیون‌ها، تأسیسات ذخیره‌سازی و مراکز توزیع است که نفت را در طول زنجیره تامین مدیریت می‌کنند. یک زنجیره تامین کارآمد و رویه های لجستیکی موثر برای کاهش هزینه ها و حفظ و افزایش کارایی ضروری است. تدارکات ضعیف منجر به تحویل نابهنگام، عدم پاسخگویی به نیازهای مشتریان و در نهایت باعث آسیب کسب و کار می شود.

چرا لجستیک برای یک تجارت مهم است؟

لجستیک یک فرآیند اصلی و مهم است زیرا که با حرکت و مدیریت افراد و منابع مورد نیاز برای حفظ جریان انتقال محصولات از تولید کنندگان به مشتریان نهایی سروکار دارد. برای اینکه سازمان های زنجیره تامین بتوانند به طور موثر بین عرضه و تقاضا تعادل برقرار کنند، موجودی ها را مدیریت کنند و رضایت مشتری را تضمین کنند، به فرآیندهای لجستیکی قوی نیاز دارند که برای حداکثر کارایی تعریف، آزمایش و بهینه شده باشند.

انبار داری بخش مهمی از فرآیند لجستیک است

فرآیندهای لجستیک کدامند؟

سه نوع لجستیک وجود دارد:

۱. لجستیک ورودی

فرآیند جابجایی مواد خام از تامین کنندگان مواد اولیه به تولیدکنندگان را لجستیک ورودی می نامند. اغلب، مدیریت لجستیک ورودی شامل سفارش‌دهی مواد اولیه است تا تولیدکنندگان همیشه مواد مورد نیاز برای تولید کالاهای جدید را داشته باشند. بطور کلی در لجستک ورودی تولیدکنندگان، توزیع کنندگان و خرده فروشان کالاهای مورد نیاز خود را تامین کنند تا محصولات در زنجیره تامین به مشتریان و کاربران نهایی در حرکت باشند.

۲. لجستیک خروجی

لجستیک خروجی به انتقال محصولات تکمیل شده یا نهایی و سایر کالاها به مرحله بعدی زنجیره تامین اشاره دارد. در واقع لجستیک خروجی انتقال محصولات از تولید کنندگان به انبار، مراکز توزیع و همچنین ارسال آنها به مشتریان، خرده فروشان یا سایر مقاصد نهایی باشد.

۳. لجستیک معکوس

یکی از مقوله‌های مهم لجستیک، لجستیک معکوس است. فرآیندهای لجستیکی معکوس زمانی اتفاق بیفتد که محصولات آسیب دیده یا ناکارآمد باشند و نیاز به تعمیر یا نوسازی داشته باشند یا زمانی که عمر مفیدشان به پایان رسیده باشد و نیاز به روش های دفع ویژه یا خاص داشته باشد.

لجستیک در مقابل لجستیک معکوس

هر دو لجستیک و لجستیک معکوس می توانند به طور قابل توجهی بر زنجیره تامین شما تأثیر بگذارند. تحویل محصولات و سایر کالاها به مشتریان به سرعت و با هزینه کم برای رضایت آنها ضروری است، اما پردازش و رسیدگی به لجستیک معکوس نیز ضروری است که باید از طریق زنجیره تامین شما در جهت مخالف بازگردد. مدیریت موجودی، برنامه‌ریزی عرضه، برنامه‌ریزی تقاضا و سایر فرآیندهای اصلی زنجیره تامین، همگی همراه با لجستیک و لجستیک معکوس برای تشکیل یک زنجیره تامین کارآمد، کار می‌کنند و این سیستم‌ها باید برای عملکرد صحیح و ارائه نتایج مثبت، همه با هم تعامل داشته باشند و داده‌ها را به اشتراک بگذارند.

بسته بندی و حمل و نقل کالا در لجستیک

 مدیریت لجستیک چیست؟

مدیریت لجستیک یکی از عناصر ضروری مدیریت زنجیره تامین است که با برنامه ریزی، کنترل و اجرای آن، برای برآوردن نیازها و خواسته های مشتریان استفاده می شود. مدیریت لجستیک به سازمان ها کمک می کند تا هزینه های خود را کاهش دهند و خدمات بهتری را به مشتریان ارائه دهند.

  • مدیریت لجستیک مدیریت جریان کامل کالاها و خدمات خاص آنهاست.

بطور کلی در مدیریت لجستیک، بهینه سازی تمام فرایند حمل و نقل کالا، سفارش ها و پرداخت ها در نظر گرفته می شود بطوری که تمامی نیاز های مشتری به صوت مقرون به صرفه و در بهترین زمان ممکن انجام شود.

اجزای کلیدی مدیریت لجستیک کدامند؟

5 مورد از مولفه هایی فوق که قطعاً به مدیریت مؤثر کمک می کند.

۱. برنامه ریزی

برنامه ریزی لجستیک برای حفظ تعادل بین تقاضا و عرضه بسیار مهم است. برنامه ریزی باید در همه مراحل انبارداری و جابجایی کالا انجام شود. همچنین برای جلوگیری از مشکلاتی مانند عرضه ناکافی یا نامناسب کالا، آسیب به محصول یا مواد اولیه تولیدی، ذخیره سازی نامناسب و موارد دیگر باید برنامه ریزی صحیح انجام گیرد .

۲. بسته بندی

بسته بندی مناسب برای نگهداری و حمل و نقل ایمن و همچنین تحویل کالا ضروری است. بنابراین یکی از اجزای اصلی مدیریت لجستیک بسته بندی است. به طور کلی، سازمان ها محصولات را به شکل مکعبی بسته بندی می کنند تا ذخیره، جابجایی و حمل و نقل آن آسان باشد.

۳. مدیریت موجودی

مدیریت موجودی شامل نگهداری اطلاعات در مورد موجودی کالا، در دسترس بودن انبارها، تقاضاهای بازار و سایر موارد مرتبط است. با کنترل و مدیریت صحیح موجودی، شرکت های لجستیک می توانند بین عرضه و تقاضا تعادل برقرار کنند. این شرکت ها می توانند تعیین کنند که چه مقدار موجودی و کجا باید ذخیره شود. برخی از مزایای کنترل موجودی انجام دقیق سفارش، برنامه ریزی و سازماندهی کارآمد سفارش، سازماندهی خوب انبارها، افزایش مزایا و حفظ مشتری است.

۴. حمل و نقل

حمل و نقل جابجایی کالا است. تقریباً در هر مرحله از ساخت تا تحویل نهایی مدیریت حمل و نقل مورد نیاز است. مدیریت حمل و نقل، برنامه ریزی، اجرا و کنترل جریان رو به جلو و معکوس کالا از طریق جاده، هوا و کشتی را بر عهده دارد. مدیریت صحیح حمل و نقل مزایایی مانند تحویل به موقع و کاهش هزینه ها را به همراه دارد.

۵. مدیریت اطلاعات

حفظ جریان صحیح اطلاعات برای ایجاد بینش مفید و تصمیم گیری بهتر برای مدیریت لجستیک ضروری است. همچنین استفاده بهینه از فناوری و تعریف الگوریتم های بهتر برای هر فرآیندی که در مدیریت لجستیک دخیل است بسیار مهم است. با این حال، مدیریت همه آنها به یک تیم بزرگ از متخصصان لجستیک نیاز دارد.

علاوه بر موازد ذکر شده، بخش مهم دیگری از مدیریت لجستیک، مدیریت گمرک است. زیرا بررسی و پردازش مدارک قانونی دولتی در جابجایی های برون مرزی برای تجارت های جهانی در این بخش صورت می گیرد.

تفاوت بین مدیریت زنجیره تامین و لجستیک چیست؟

مدیریت لجستیک یکی از اجزای مهم مدیریت زنجیره تامین Supply Chain Management) | (SCM است. لجستیک بر جابجایی محصولات و کالا و ذخیره اقلام در زنجیره تامین بصورت کارآمد تمرکز می کند. مدیریت زنجیره تامین (SCM) جامع‌تر است. مدیریت زنجیره تامین طیف وسیع تری از فعالیت های برنامه ریزی زنجیره تامین مانند برنامه ریزی، منبع‌یابی، تولید، حمل‌ونقل، ذخیره‌سازی و فروش را پوشش می‌دهد.

شرکت لجستیک چیست؟

یک شرکت لجستیک فرآیندهای مختلف جابجایی کالا، از جمله انبارداری و حمل و نقل را از مبدأ تا مقصد بر اساس نیاز مشتری خاص کنترل می کند.

شرکت های تخصصی لجستیک خدمات خود را به صنایعی که نیاز به حمل و جابه جایی دارند ارائه می کنند. از آن جایی که حمل و نقل انواع مختلفی مانند حمل و نقل هوایی، دریایی، راه آهن و جاده ای دارد این شرکت ها باید دارای امکانات کامل مانند نرم افزار ها، انبارها و کامیون ها و دیگری ساخت های مورد نیاز باشند. شرکت های لجستیک بر حرکت وسیله نقلیه، تاسیسات و انبارها نظارت دارد.

برای اجرای اصولی لجستیک، شرکت های لجستیک از نرم‌افزارهای سیستم مدیریت حمل‌ ونقل و سیستم های مدیریت استفاده می‌کنند. استفاده از هوش مصنوعی برای ردیابی کالاهای ارسالی، وسایل نقلیه بدون سرنشین مانند پهپادها و لیفتراک های بدون راننده فناوری هایی هستند که به این شرکت ها برای ارائه خدمات بهتر در کمک می کنند.

سامانه هوشمند باریکا با در اختیار داشتن انواع ماشین های حمل بار امکان حمل بار از هر نقطه کشور را برای شما فراهم می کند.

خدمات لجستیک چیست؟

خدمات لجستیک شامل همه عناصر زنجیره تامین از کارخانه تا مشتری نهایی هستند. این زنجیره شامل حمل و نقل از سازنده به انبار، انبارداری و انجام سفارش و تحویل به مشتری نهایی است. خدمات لجستیک می توانند برای برآورده کردن تقاضا، ارائه محصولات به مشتریان و افزایش حاشیه سود شما تأثیر بگذارد.

یک نمای کلی از خدمات لجستیک شامل موارد زیر است:

  • حمل و نقل از کارخانه به انبار تامین کالا.
  • انبارداری و انجام سفارش.
  • ارسال به خارج از کشور
  • تحویل سفارش به مشتریان.

شما می توانید انواع مختلفی از خدمات لجستیک را برای رفع نیازهای شرکت تجاری خود انتخاب کنید.

انواع خدمات لجستیک از بسته بندی تا انبار و حمل و نقل برای یک کالا

انواع خدمات لجستیکی کدامند؟

با جهانی شدن زنجیره های تامین، حمل و نقل بین المللی کالا چیزی است که بسیاری از کسب و کارهای تجارت الکترونیک به آن نیاز دارند.

یک ارائه دهنده خدمات لجستیک ممکن است راه حلی برای مدیریت موجودی داشته باشد که با خدمات انبارداری ادغام می شود. برای مثال، سیستم مدیریت موجودی به شما امکان مشاهده موجودی، پیش‌بینی موجودی، و داده‌های مربوط به روند سفارش را می‌دهد.

حمل و نقل

لجستیک در انتقال بار از مبدا به انبار تکمیل کالای شما نقش دارد. حمل و نقل کالا فرآیندی است که یک محموله را از سازنده به مقصد تحویل می دهد.

حمل و نقل بار داخلی شامل حمل و نقل جاده ای، حمل و نقل ریلی یا حمل و نقل هوایی است. حمل و نقل کالاهای حجیم یا سنگین از طریق راه آهن یا کامیون انجام می شود. برای سفارش هایی که نیاز به حمل و نقل سریع دارند یا محصولات با ارزش بالا، از حمل و نقل هوایی استفاده کنند.

حمل و نقل با پیک

حمل و نقل با پیک یکی از محبوب ترین خدمات حمل و نقل است. خدمات پیک بیشتر برای سفارشات کوچکتر و برای محصولاتی که بسیار شکننده هستند و در هنگام تحویل نیاز به مراقبت بیشتری دارند، استفاده می شود. خدمات پیک سرعت بیشتری نسبت به روش های دیگر حمل و نقل دارد.

خدمات انبارداری

محصولات قبل از ارسال معمولاً در یک انبار نگهداری می شوند. در مدیریت انبار مدیریت ذخیره سازی کالا و چک کردن موجودی انبار، مدیریت زیرساخت‌ها در فرآیندهای انبارداری و انجام سفارش بررسی می شود. برای اینکار از نرم افزار سیستم مدیریت انبار (WMS) و نرم افزار برنامه ریزی منابع سازمانی (ERP) استفاده می شود.

مناطق حمل و نقل

حمل و نقل بین المللی پیچیدگی بیشتری دارد. حمل‌ونقل بین‌المللی معمولاً با کشتی کانتینری در محموله‌های FCL یا LCL (کمتر از بار کانتینر) یا برای محصولات سبک‌تر یا با ارزش‌تر، از طریق حمل و نقل هوایی انجام می‌شود. در طول همه‌گیری COVID-19، سفارشات تجهیزات حفاظت فردی (PPE) از طریق حمل و نقل هوایی ارسال می‌شد. سازندگان لوازم الکترونیکی نیز معمولاً از حمل و نقل هوایی برای حمل و نقل کالاهای خود استفاده می کنند.

نمونه خدمات لجستیک

برای درک نحوه عملکرد خدمات لجستیک به مثال دقت کنید. بیایید با یک شرکت مبلمان فرضی به نام Sit Still شروع کنیم.

Sit Still صندلی ها و کاناپه های راحت را به صورت آنلاین به مشتریان آمریکایی می فروشد. مبلمان در چین تولید می شود، بنابراین این شرکت برای حمل و نقل محصولات به کمک شرکت لجستیک در ایالات متحده نیاز دارد. وزن محموله های آن حداقل 40 پوند است. وقتی شخصی یک ست اتاق نشیمن سفارش می دهد، وزن کل می تواند به 150 پوند برسد.

مدیریت زنجیره تامین از تولید کننده تا مرکز تامین

ارائه‌دهنده تدارکات Sit Still گزینه‌های حمل و نقل خود را ارزیابی می‌کند و حمل‌ونقل مناسب را برای ارسال صندلی‌ها و مبل‌های حجیم از طریق اقیانوس به جای هواپیما پیدا می‌کند.

حمل و نقل باربری

پیش از بارگیری کانتینر اثاثیه در کشتی در چین، حمل‌کننده مطمئن می‌شود که مدارک با الزامات کنترل مرز محلی مطابقت دارند. همچنین تضمین می کند که کانتینر دارای بیمه بار است. اگر کانتینر پر از کاناپه و صندلی نباشد، فورواردر ممکن است با تجمیع محموله با سایر کالاهای سازگار، در هزینه Sit Still صرفه جویی کند.

چند هفته بعد، زمانی که کشتی کانتینری به بندر ایالات متحده می رسد، بار دیگر از درست بودن مدارک اطمینان حاصل می کند تا اثاثیه بتواند از گمرک خارج شود. پس از رسیدن کانتینر به ایالات متحده، تقسیم کانتینر به محموله های کوچکتر برای توزیع در مراکز متعدد انجام شود.

در نهایت شرکت مبلمان با بهره‌گیری از طیف کاملی از خدمات لجستیکی، می تواند تجارت را گسترش داده و سود نهایی خود را افزایش دهند.

در این مقاله به بررسی اینکه مهمترین اصول لجستیک چیست پرداختیم. ارائه دهندگان خدمات لجستیک به مدیریت زمان، هماهنگی و سازماندهی زیادی نیاز دارند. بسیاری از ارائه دهندگان خدمات لجستیکی در طول سال ها تلاش زیادی برای تکمیل این امر کرده اند تا بتوانند کسب و کار و برند خود را رونق دهند. در مدیریت لجستیک این امر مستلزم اطمینان از تحویل به موقع محصولات، ارسال صحیح محصولات کاهش هزینه ها و در نهایت حفظ رضایت مشتری است.

ارسال یک نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید